• Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Impactful Online Marketing

Online Advertising & Web Analytics

  • Over ons
    • Team
  • Diensten
    • Google Ads
    • Microsoft Advertising
    • Conversie-optimalisatie
    • Display Advertising
    • Social Media Marketing
    • Facebook advertising
    • Google Display Netwerk
    • Web Analytics
    • Google Shopping
    • Google Tag Manager
    • SEO
  • In-company workshops
  • Workshops & trainingen
  • Contact

Adriaan Boot / 27/08/2016

Google Seller ratings update: minimaal 150 reviews

Iedereen heeft ze waarschijnlijk weleens gezien: AdWords advertenties met daaronder een rating aangegeven op een schaal van 1 tot 5 sterren. Het hebben van deze ratings maakt je in de ogen van klanten betrouwbaarder. Bovendien kan het hebben van seller ratings de CTR op je AdWords-advertenties verbeteren. Dit laatste resulteert weer in een lagere CPC. Win-win dus!

Echter, de spelregels voor deze seller ratings gaan binnenkort veranderen. Voor kleinere bedrijven zal dit mogelijk betekenen dat ze op termijn hun ratings verliezen.

Het is nog niet officieel door Google aangekondigd, maar volgens dit artikel op Search Engine Land worden binnenkort de minimale vereisten voor deze verkopersbeoordelingen (seller ratings) verhoogd. Op dit moment is deze update alleen voor Engelstalige markten uitgerold. Maar we kunnen aannemen dat dit in rap tempo ook naar andere markten zal worden uitgerold. In het Engelstalige helpcentrum staat sinds deze week onderstaand stukje tekst:

AdWords Seller Ratings - 150 reviews minimum

Na deze update moet je, om in aanmerking te komen voor deze seller ratings, minimaal 150 reviews in de afgelopen 12 maanden verzameld hebben. Bovendien moeten er minimaal 10 reviews geschreven zijn in de taal van de gebruikers Google interface. De minimale vereisten van gemiddeld 3,5 sterren zal niet veranderen.

Volgens Reviews.co.uk, die deze verandering als eerste hebben gespot, komt dit niet geheel als een verrassing. Echter verwachten ze dat het voor bedrijven die minder dan 2.000 bestellingen per jaar hebben lastiger zal worden om de 150 reviews in 12 maanden te behalen. Volgens hun ervaring is de response op uitnodigingen om een bedrijf te beoordelen namelijk gemiddeld 10%.

Wat kun je als (klein) bedrijf hieraan doen?

  1. Meld je aan bij een recensiepartner van Google;
  2. Vraag iedere klant na de aankoop pro-actief om je bedrijf te beoordelen bij deze recensiepartners;
  3. Meld je alvast aan bij Google Trusted Stores;
    • Nog niet beschikbaar in Nederland, maar je kunt je wel alvast hiervoor aanmelden.
  4. Je bedrijf laten beoordelen door Google en/of StellaService
    • Ook deze feature is nog niet beschikbaar in Nederland, maar toch hebben we gezien dat enkele grote Nederlandse websites al door Google zijn beoordeeld. Zie onderstaande voorbeelden:
      • Seller rating: Marktplaats.nl
      • Seller rating: Vergelijk.nl
      • Seller rating: Independer.nl
    • Het is bij ons onbekend of bovenstaande bedrijven Google zelf hebben ingeschakeld én hiervoor hebben betaald om tot een beoordeling te komen
  5. Indien je te weinig klanten hebt om aan 150 beoordelingen binnen 12 maanden te komen: zorg dat je meer klanten krijgt! Dit klinkt misschien lullig maar zo werkt het natuurlijk wel. Als je meer tevreden klanten hebt, kun je meer klanten uitnodigen om een goede review over je bedrijf te schrijven.

 

Filed Under: Online advertising, SEA

Reader Interactions

Laat een reactie achter Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Primary Sidebar

Contact opnemen

    Footer

    CONTACTGEGEVENS

    Fascinatio Boulevard 562
    2909 VA Capelle aan den IJssel

    Tel: 010-3073958 caroline@impactful.nl

    Wij zijn sociaal. Volg ons voor leuke nieuwtjes en Tips & Tricks!

    • Facebook
    • LinkedIn
    • Twitter

    © 2025 · Impactful Online Marketing Capelle aan den IJssel