Onder online marketeers zijn de meningen verdeeld over het gebruik van Dynamische Zoekadvertenties (DSA). Sommigen maken graag gebruik van deze functie als aanvulling op hun AdWords campagne, anderen zijn sceptisch en hebben liever de touwtjes volledig zelf in handen. In dit blog geef ik antwoord op de vraag: ‘Zijn Dynamische Zoekadvertenties een goede aanvulling op een AdWords campagne?’.
Wat zijn Dynamische Zoekadvertenties?
Dynamische Zoekadvertenties zijn advertenties die automatisch worden weergegeven op basis van de content op je website. Hierbij wordt de kop automatisch gegenereerd op basis van de zoekterm en de inhoud van je website. De rest van de advertentietekst stel je vooraf zelf in. In tegenstelling tot de reguliere search campagnes, gebruik je voor een DSA-campagne geen vooraf ingestelde zoekwoorden. Google koppelt automatisch de content op je website aan zoekopdrachten. Via de dynamische advertentiedoelen kun je instellen welk gedeelte van de website gebruikt moet worden.
Voordelen
Allereerst zal ik toelichten wat de voordelen zijn van het gebruik van Dynamische Zoekadvertenties:
- Nieuwe inzichten. Via het zoektermen rapport kun je inzien welke zoektermen de advertenties van de DSA-campagnes hebben getriggerd. Dit zijn zoektermen die je zelf nog niet aan een campagne had toegevoegd en waar je dus waarschijnlijk zelf nog niet aan had gedacht. De zoektermen die goed blijken te presteren binnen de DSA-campagne kun je bijvoorbeeld als zoekwoord toevoegen aan een reguliere campagne. Op deze manier kun je betere teksten schrijven voor deze zoekwoorden en hier nog meer potentiële klanten mee bereiken.
- Long-tail bereiken. Via een DSA-campagne kun je adverteren voor long-tail producten op je website en op long-tail zoektermen. Vooral voor een webshop met veel producten is het soms moeilijk (en niet rendabel) om voor ieder product handmatig advertentieteksten en zoekwoorden in te stellen. Vooral de long-tail producten worden dan vaak achterwege gelaten. Via de DSA-campagne kun je alsnog op een makkelijke en snelle manier adverteren op deze producten. Daarnaast kun je adverteren op de long-tail zoektermen die je nog niet had gedekt met de overige campagnes. Dit zijn vaak zeer specifieke zoektermen, waarbij het bijna onmogelijk is om dit allemaal in reguliere campagnes onder te brengen.
- Automatisch geüpdatet. Als er iets wijzigt op je website wordt dit automatisch door Google opgepikt en wordt er geadverteerd op basis van de laatste gegevens op de website.
- Zichtbaarheid. De kop van de advertentie wordt dynamisch gegenereerd op basis van de zoekterm en de bestemmingspagina. Deze kop is langer dan de kop van standaard tekstadvertenties, zodat de advertentie beter zichtbaar is.
- Extra verkeer. Door middel van een DSA-campagne adverteer je op de zoektermen waarmee je nog niet adverteerde via de reguliere campagne(s). Hiermee bereik je een groter publiek en meer potentiële nieuwe klanten.
Valkuilen
Naast de voordelen die DSA-campagnes bieden, zijn er ook een aantal valkuilen:
- Niet voor ieder type bedrijf geschikt. Niet voor ieder type bedrijf zullen Dynamische Zoekadvertenties even goed werken. Indien je een vrij kleine website hebt of een website met een overzichtelijk aanbod dat nauwelijks wijzigt, kun je beter handmatige advertenties aanmaken. Ook als je een website hebt waarop dagelijks veel wijzigingen voorkomen (bijvoorbeeld een website met dagdeals) zullen Dynamische Zoekadvertenties niet optimaal werken omdat de wijzigingen niet snel genoeg worden gedetecteerd.
- Minder invloed op de campagne. Doordat je zelf geen zoekwoorden kunt instellen heb je minder invloed op de campagne. Het is dan ook belangrijk om het zoektermen rapport in de gaten te houden, zodat je de termen waarop je niet gevonden wilt worden kunt uitsluiten.
- Relevantie advertenties. Vaak triggert een DSA-campagne uiteenlopende zoektermen voor een goot gedeelte van een website. Hierbij worden vrij algemene advertentieteksten getoond. Dit kun je oplossen door een DSA-campagne zoveel mogelijk te splitsen. Maak bijvoorbeeld advertentiegroepen aan per product of productcategorie. Hierdoor kun je advertentieteksten schrijven gericht op een specifiek type product en zijn de advertenties een stuk relevanter.
- Je kunt maar 1 bod instellen. Je kunt alleen een Max. CPC instellen op advertentiegroep-niveau. Aangezien er geen zoekwoorden in een DSA-campagne staan, kun je verder geen aangepaste CPC’s instellen. Als je ziet dat de DSA-campagne voor een bepaalde productcategorie op je website goed presteert, kun je deze productcategorie uitsluiten uit de huidige DSA-campagne en hier een nieuwe DSA-campagne voor aanmaken. Hierdoor kun je een hogere CPC instellen voor de productcategorie die beter presteert.
Voorbeeld
Wij hebben Dynamische Zoekadvertenties bij verschillende klanten succesvol toegepast. Hier volgt een voorbeeld hiervan voor één van onze klanten: een website waarop je verhuurbedrijven kunt vergelijken.
De website van deze klant bevat veel verschillende producten. Voor (vrijwel) ieder product hadden we al reguliere campagnes met advertentieteksten en zoekwoorden. Om ook de long-tail te bereiken hebben we DSA-campagnes opgezet voor deze klant.
Werkwijze:
- Per productcategorie hebben we een aparte DSA-campagne opgezet.
- Binnen deze DSA-campagnes hebben we advertentiegroepen gemaakt voor de afzonderlijke producten binnen de productcategorie.
- Bij ‘dynamische advertentiedoelen’ hebben we ingesteld: url bevat: http://www.klant.nl/productcode/productnaam
- Hiermee geven we aan dat we alleen op dit product willen adverteren.
- Bij ‘dynamische zoekadvertenties’ hebben we specifieke teksten geschreven per product.
Deze campagnes zijn dus behoorlijk uitgebreid opgezet. Dit kost wel wat meer werk maar op deze manier zijn de teksten een stuk relevanter en dit zien we ook terug in de goede resultaten.
Resultaten:
- Een zeer goede ROI (conversiewaarde/kosten) van 4,4 (t.o.v. 3,4 voor alle search campagnes).
- Conversiepercentage is ongeveer gelijk aan de reguliere search campagnes.
- CTR is bijna gelijk aan de reguliere search campagnes (gemiddeld 6,70%).
Conclusie
Tot slot, het antwoord op de vraag ‘Zijn Dynamische Zoekadvertenties een goede aanvulling op een AdWords campagne?’.
Het antwoord is ja, mits de DSA-campagne op een goede manier wordt ingezet en het type website geschikt is voor een dergelijke campagne. Dit betekent dat je op de volgende zaken moet letten:
- Vraag jezelf eerst af of je website geschikt is.
- Maak gebruik van het zoektermen rapport.
- Sluit zoveel mogelijk slecht presterende zoektermen uit.
- Eventueel zelfs hele paden / categorieën op je website
- Stel de dynamische advertentiedoelen slim in.
- Maak de campagne zo specifiek mogelijk.
Laat een reactie achter