Voordat wij een nieuwe AdWords campagne opzetten doen wij altijd eerst een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. Op deze manier krijgen we inzicht in de markt en de zoekvolumes. Als de campagne eenmaal is opgezet doen we nog steeds regelmatig zoekwoorden onderzoek omdat het zoekgedrag continu in beweging is. Maar hoe zorg je er nu voor dat je altijd de relevante zoekwoorden in je campagne hebt staan? Soms lijkt het dat je alle zoekwoorden al in je account hebt staan, maar als je goed onderzoek doet lijken de mogelijkheden eindeloos. In dit blog leg ik uit welke methodes wij toepassen om zoekwoord inzichten te verkrijgen.
1. Google AdWords Zoekwoordplanner
Ik begin eigenlijk altijd met de Zoekwoordplanner. Voor het verkrijgen van zoekwoordideeën kun je drie verschillende velden invullen:
- “Uw product of service”. Hier vul je woorden in die je product of service omschrijven. Bedenk hierbij met welke termen gebruikers zullen zoeken als ze op zoek zijn naar jouw product of service.
- “Uw bestemmingspagina”. Hier voer je de bestemmingspagina in van de campagne en dan krijg je zoekwoord suggesties op basis van de inhoud van de bestemmingspagina.
- “Uw productcategorie”. Hier kun je de productcategorie selecteren waarbinnen je product of service valt.
Je kunt al deze velden invullen maar je kunt ook slechts één van deze velden gebruiken. Ik gebruik zelf voornamelijk het veld “Uw product of service”. Hier vul ik dan de meest voor de hand liggende zoekwoorden in die ik voor de campagne wil gebruiken.
Vervolgens zijn er nog een aantal opties die je kunt instellen:
- Zorg er voor dat je in ieder geval de locatie en de taal goed hebt ingesteld. Ga je adverteren op de Duitse markt? Stel de locatie dan in op Duitsland en de taal op Duits. Daarnaast kun je hier nog aangeven of je de gegevens wilt verkrijgen van alleen Google Zoeken of ook van de Google zoekpartners en je kunt hier uitsluitingszoekwoorden toevoegen.
- In de resultaten worden standaard de gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten weergegeven voor de afgelopen 12 maanden. Vooral als je een seizoensgebonden product verkoopt kun je ervoor kiezen om alleen naar specifieke maanden te kijken. Over het algemeen laat ik de periode op de afgelopen 12 maanden staan omdat je hierdoor een totaalbeeld krijgt en bovenaan de zoekwoordideeën staat een grafiek waarin je in één oogopslag kunt zien in welke maanden de meeste zoekopdrachten zitten.
- Zoekwoorden om op te nemen. Hier kun je termen invullen die in alle zoekwoord suggesties voor moeten komen. Als je bijvoorbeeld een strandtent hebt in Scheveningen en je wilt alleen adverteren op zoekwoorden waar “Scheveningen” in voorkomt, dan kun je dat hier invullen.
Vervolgens krijg je suggesties voor relevante zoekwoorden aan de hand van de gegevens die je hebt ingevuld. Hierbij worden ook de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten, de concurrentie (laag, normaal of hoog) en het voorgestelde bod weergegeven. Relevante zoekwoordideeën kun je weer toevoegen in het zoekveld, zodat je nog relevantere en nog meer suggesties krijgt. Als je uiteindelijk een complete lijst hebt met relevante zoekwoorden, kun je deze “toevoegen aan plan”. Op deze manier kun je de lijst met zoekwoorden downloaden in Excel of de AdWords Editor of gelijk toevoegen aan je AdWords account.
2. Overige keyword tools
Naast de Google AdWords Zoekwoordplanner gebruiken wij ook vaak de (betaalde) tool Searchmetrics. Deze tool gebruiken we vooral om zoekwoordinformatie te verkrijgen van concurrenten. Je vult de domeinnaam in van één van je concurrenten en kiest het land waarin deze concurrent actief is. Vervolgens kun je bij PPC RESEARCH à KEYWORDS zien bij welke betaalde zoekwoorden de concurrent wordt vertoond. Deze zoekwoorden zijn voor jou mogelijk ook interessant om op te gaan adverteren. Bij SEA RESEARCH à RANKINGS zie je bij welke zoekwoorden de concurrent in de organische zoekresultaten wordt vertoond. Hier kunnen ook interessante zoekwoorden tussen zitten voor je campagne.
Andere handige tools zijn:
- Google Trends. Hier kun je zien welke zoektermen populair zijn en kun je verschillende zoektermen met elkaar vergelijken.
- Yoast Suggest, Ubersuggest en Keywordtool.io. Deze drie tools lijken sterk op elkaar omdat ze op dezelfde manier werken: je vult een zoekwoord in en vervolgens krijg je een lijst met zoekwoordsuggesties.
3. Zoektermen rapport
Als je al een AdWords campagne hebt met zinsdeel en/of brede zoekwoorden kun je gebruik maken van het zoektermen rapport om nieuwe zoekwoord inzichten te verkrijgen. In dit rapport staan de daadwerkelijke zoekopdrachten die hebben geleid tot een klik op je advertentie. Wanneer je zinsdeel en/of brede zoekwoorden in je account hebt staan, kunnen hierin termen voorkomen die nog niet in je account staan.
Voor het zoektermen rapport ga je in je Google AdWords account naar het tabblad “Zoekwoorden”, vervolgens klik je op “Zoektermen”. Je kunt ook specifieke zoekwoorden selecteren waarvan je de zoektermen wilt zien. Op het zoektermen rapport kun je een filter toepassen. Een handig filter is de filter “Toegevoegd/uitgesloten” waarbij je alleen de optie “Geen” aangevinkt laat staan. Op deze manier zie je alleen de zoektermen die nog niet in het account staan. Vervolgens ga je kijken of hier interessante zoektermen tussen staan. Kijk bijvoorbeeld naar de termen die een goed CTR of conversiepercentage laten zien. Deze termen kun je vervolgens als zoekwoorden toevoegen in een aparte advertentiegroep met relevante advertentieteksten.
4. Mogelijkheden tabblad
In je AdWords account vind je bovenaan de pagina het tabblad “Mogelijkheden”. Hier geeft Google tips om je account te verbeteren, bijvoorbeeld door het aanpassen van biedingen, het splitsen van advertentiegroepen of het aanpassen van de advertentieroulatie. Hier geeft Google ook suggesties voor zoekwoorden die je nog aan het account kunt toevoegen. Deze zoekwoorden zijn al opgesplitst per thema, zodat je de woorden gelijk kunt toevoegen aan een bestaande of nieuwe advertentiegroep. Ik pas eigenlijk nooit alle zoekwoordsuggesties automatisch toe in het account, omdat er vaak ook zoekwoorden bij staan die niet relevant zijn. Ik gebruik de suggesties vooral als startpunt voor een nieuw zoekwoorden onderzoek. De zoekwoordsuggesties kopieer ik en deze plak ik vervolgens in de Zoekwoordplanner. Op deze manier krijg je nog meer zoekwoordideeën uit de Zoekwoordplanner en kun je ook de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten zien. Aan de hand van deze gegevens stel ik een zoekwoordenlijst samen met relevante zoekwoorden die ik aan het account wil toevoegen.
5. Dynamische zoekadvertenties
In het blog “Dynamische zoekadvertenties: een goede aanvulling op je AdWords campagne?” leg ik uit wat dynamische zoekadvertenties zijn en wat de voordelen en de valkuilen zijn van dit type advertenties. Eén van de voordelen is dat je door middel van dynamische zoekadvertenties tot nieuwe zoekwoord inzichten kunt komen. Bij dit type advertenties koppelt Google automatisch de content op je website aan zoekopdrachten. Je voegt dus zelf geen zoekwoorden toe aan deze campagne. Hierdoor adverteer je op zoektermen die je nog niet hebt opgenomen in de rest van je account. Via het zoektermen rapport kun je zien welke zoektermen de advertenties van de campagne met dynamische zoekadvertenties hebben getriggerd. De zoektermen die goed blijken te presteren binnen deze campagne kun je als zoekwoord toevoegen aan een reguliere campagne met relevante advertentieteksten.
Tot slot
In dit blog heb ik een aantal methodes gedeeld waardoor wij tot nieuwe zoekwoord inzichten komen. Doordat er continu nieuwe zoekopdrachten worden gedaan is het belangrijk om niet alleen bij de opzet van een campagne zoekwoorden onderzoek te doen maar ook na de start van de campagne te blijven zoeken naar mogelijkheden om de campagne uit te breiden. Door middel van de 5 methodes die ik in dit blog heb gedeeld kun je ervoor zorgen dat je account continu up-to-date is met de meest relevante zoekwoorden.
Laat een reactie achter