Van veel ondernemers krijgen wij de vraag om de prestaties van hun AdWords-account te analyseren en op zoek te gaan naar de beste richting om het account te optimaliseren. Om snel inzicht te verkrijgen in de prestaties van een account dat al voor langere tijd actief is gebruiken we altijd de Lin-Rodnitzky ratio. In dit artikel willen we jullie, onze klanten en de lezers van ons blog, leren hoe je deze ratio kunt berekenen voor je eigen AdWords-account. Ook gaan we in op de inzichten die je hieruit kunt opmaken.
We hopen dat dit artikel voor veel ondernemers en marketeers handvatten bied om zelf meer inzicht te krijgen in de effectiviteit van je AdWords-account.
Wat is de Lin-Rodnitzky ratio?
De formule is vernoemd naar zijn twee bedenkers: Will Lin and David Rodnitzky. Deze twee heren hebben de formule bedacht omdat het heel moeilijk is om uit te leggen of een account verschrikkelijk of juist bijna perfect wordt gemanaged. Daar kan deze simpele ratio bij helpen.
Enige voorwaarde voor het gebruik van deze ratio is het bijhouden van conversies in je AdWords-account. Dit kan op twee manieren:
- Het installeren van de AdWords tracking code (meer info);
- Het importeren van doelconversies / transacties uit Google Analytics (meer info).
Simpel gezegd kun je deze ratio berekenen op basis van onderstaande formule:
L/R ratio = CPA van alle zoekopdrachten / CPA van de zoekopdrachten met conversies
Voorbeeld berekening:
Tip: voor het beste beeld is het verstandig om een relatief lange (minimaal zes maanden) AdWords data te selecteren.
Wat betekenen de scores voor jou?
Je kunt de score natuurlijk interpreteren zoals je wilt. Uit het bovenstaande voorbeeld kun je onder meer opmaken dat er voor €30.000 aan AdWords kosten zijn gemaakt zonder conversies. Genoeg ruimte om te optimaliseren zou je denken.
Over het algemeen kun je onderstaande conclusies trekken uit de scores.
- 1.0-1.5: je account wordt te conservatief beheerd. Waarschijnlijk kun je meer traffic, volume en omzet uit AdWords halen en mag agressiever worden geoptimaliseerd;
- 1.5-2.0: je account wordt prima beheerd. Mogelijk is er ruimte voor strategische uitbreiding of experimenten met andere netwerken;
- 2.0-2.5: je account wordt te agressief beheerd. Er zijn veel zoekopdrachten die wel kliks en kosten, maar geen conversies opleveren. Dit kan veroorzaakt worden door het verkeerd gebruik van zoektypen (breed) of simpelweg te weinig aandacht. Er valt genoeg te optimaliseren en verspilling te voorkomen;
- 2.5+: er vindt mogelijk mis-management plaats. Simpele wijzigingen zullen verspilling drastisch verminderen.
Natuurlijk vertelt deze ratio niet het complete verhaal en is het slechts een startpunt van de audit. Het geeft ons wel een goede eerste indruk van de gezondheid van het account te beoordelen.
Wil je meer weten over de Lin-Rodnitzky ratio? Download dan de whitepaper op de site van 3Q Digital.
Laat een reactie achter