Het gebruik van advertentie-extensies in Google AdWords is een slimme en makkelijke manier om de zichtbaarheid van je advertenties te verbeteren. In dit blog licht ik de verschillende mogelijkheden toe die door Google AdWords worden geboden.
Wat zijn advertentie-extensies?
Advertentie-extensies zijn uitbreidingen op de standaard tekstadvertentie. Er zijn advertentie-extensies de je zelf moet instellen maar er zijn ook extensies die automatisch worden toegevoegd. Door middel van advertentie-extensies kun je extra informatie geven over je product of bedrijf. De extensies worden weergegeven wanneer dit de prestaties van de campagne zal verbeteren en wanneer de advertentiepositie hoog genoeg is.
Wat leveren advertentie-extensies op?
- Verbeterde zichtbaarheid: advertentie-extensies zorgen voor een betere zichtbaarheid van je advertentie, doordat je nog meer informatie kunt tonen in één advertentie.
- Verbeterde CTR / klikratio: daarnaast kan de klikfrequentie verbeteren, doordat er meer klikbare informatie in de advertentie staat.
- Verbeterde AdRank & kwaliteitsscore: advertentie-extensies hebben ook invloed op de AdRank en zorgt ervoor dat je advertenties voorrang krijgen in de AdWords veiling en op een hogere positie in Google worden vertoond. Als er twee advertenties zijn met hetzelfde bod en dezelfde kwaliteitsscore, zal de kwaliteit van de advertentie-extensies de doorslag geven. De advertentie met de advertentie-extensies die naar verwachting het beste zullen presteren krijgt een hogere positie in Google. Zie onderstaande video voor een uitgebreide uitleg over de werking van de AdWords veiling, AdRank en de functie van advertentie-extensies.
https://youtu.be/PjOHTFRaBWA
Mogelijkheden in AdWords
Hier volgen de verschillende soorten advertentie-extensies die je kunt gebruiken;
1. Sitelink-extensies
Door middel van sitelink-extensies kun je (maximaal zes) extra links naar je website aan de advertentie toevoegen. Hiermee geef je de gebruiker extra informatie en meer mogelijkheden om te klikken. Je kunt bijvoorbeeld sitelinks maken voor verschillende productcategorieën op je website. Let hierbij wel op dat je in de sitelinks niet de informatie gaat herhalen die je ook al in de advertentietekst vermeld.
2. Locatie-extensies
Met locatie-extensies kun je een adres met eventueel een telefoonnummer bij de advertentie plaatsen. Google toont het dichtstbijzijnde adres voor de gebruiker. Als de gebruiker op het adres klikt wordt deze in Google Maps op de kaart getoond. Deze extensie is vooral interessant voor retailers met fysieke winkels.
3. Oproepextensies
Door middel van oproepextensies kun je een telefoonnummer toevoegen aan je advertentie. Deze wordt getoond in de vorm van een bel-knop bij de advertentie, waardoor gebruikers met één druk op de knop direct kunnen bellen. Deze extensie is zeer geschikt om te tonen op mobiele apparaten, zodat er ook daadwerkelijk direct gebeld kan worden.
4. App-extensies
Met app-extensies wordt er een link getoond naar de App Store of naar Google Play waar de app die je wilt promoten kan worden gedownload. AdWords toont de link naar de app die het meest relevant is voor de gebruiker. Dit houdt in dat indien er zowel een Android app als een IOS app beschikbaar zijn, de link wordt aangepast aan het besturingssysteem van de gebruiker. Hetzelfde geldt indien verschillende apps beschikbaar zijn voor mobiele telefoons en tablets.
5. Recensie-extensies
Recensie-extensies tonen een citaat uit een positieve recensie. Je kiest het citaat zelf uit en je vermeld duidelijk de bron van het citaat. Als je een goede recensie hebt gekregen van een betrouwbare bron, kan het interessant zijn om dit bij de advertentie te tonen. Dit kan voor de gebruiker een extra reden zijn om op de advertentie te klikken.
6. Highlight-extensies
Met highlight-extensies kun je extra USP’s van je product of bedrijf tonen bij de advertentie. Deze USP’s zijn niet klikbaar. Dit is een goede manier om extra informatie te geven in de advertentie en nog beter zichtbaar te zijn. Let hierbij ook op dat je de informatie die in de advertentietekst en in de eventuele sitelink-extensies staat niet herhaald.
7. Automatische extensies
De voorgaande advertenties-extensies die ik heb besproken zijn handmatige extensies. Deze worden pas vertoond wanneer je ze handmatig hebt toegevoegd. Naast de handmatige extensies zijn er ook automatische extensies die automatisch worden vertoond wanneer dit de prestaties van de advertentie zal verbeteren. Hier heb je dus als adverteerder geen of nauwelijks invloed op. De volgende automatische extensies kunnen bij de advertentie worden getoond:
- Eerdere bezoeken: hierbij wordt bij de advertentie gemeld of de gebruiker al eerder de website heeft bezocht via de Google zoekresultaten.
- Sociale extensies: hiermee wordt het aantal volgers op Google+ getoond. Voorwaarden voor deze extensies zijn dat je bedrijf een Google+ pagina heeft met een geverifieerde URL, het domein van de Google+ pagina overeen komt met de bestemmingspagina van de advertentie en de pagina recente berichten bevat en voldoende volgers heeft (minimaal circa 100 volgers, exacte ondergrens is niet bekend). Als je veel volgers hebt op Google+ kan dit de klikfrequentie van je advertentie verhogen.
- Dynamische website-informatie: hierbij wordt er automatisch extra informatie van de bestemmingspagina getoond. Hierdoor krijgt de gebruiker extra informatie over de inhoud van de bestemmingspagina en kan de gebruiker beter beoordelen of de advertentie relevant is. Dit kan leiden tot een beter conversiepercentage.
- Verkopersbeoordelingen: hierbij worden online beoordelingen van je bedrijf weergegeven bij de advertentie. Als je bedrijf goed wordt beoordeeld kan dit de klikfrequentie verhogen omdat dit vertrouwen wekt bij de gebruiker. Als je wilt dat deze extensie wordt vertoond, moet je ervoor zorgen dat je minimaal 30 unieke reviews hebt gekregen in de afgelopen 12 maanden, met een gemiddelde van 3,5 sterren of hoger. Deze beoordelingen kunnen worden verzameld op externe websites zoals Trustpilot en KiyOh.
Tot slot
Google AdWords biedt verschillende mogelijkheden om je advertenties uit te breiden met extensies. Dit kan de zichtbaarheid van de advertenties verbeteren en uiteindelijk leiden tot een betere klikfrequentie en conversiepercentage. Het is dus zeker de moeite waard om eens te kijken welke advertentie-extensies een toegevoegde waarde zullen bieden voor jouw bedrijf en hier tijd in te stoppen om dit goed in te zetten.
Laat een reactie achter