Gisteren introduceerde Google een geüpdatete versie van het Google Merchant Center, met verbeterde navigatie en functionaliteiten om het voor retailers nog gemakkelijker te maken met hun assortiment te adverteren in Google Shopping en dynamische remarketing. In dit artikel gaan we kort in op wat er nieuw en verandert is in het Merchant Center.
Shopping programma’s activeren in het Merchant Center
In deze vernieuwde versie is het mogelijk om verschillende Shopping programma’s direct in het Merchant Center te activeren. Het is te verwachten dat Google de Shopping programma’s of integraties met andere Google tools op termijn verder zal uitbreiden, en gebruikers deze programma’s in het Merchant Center kunnen activeren.
Verbeterde versie Feed regels: Product features updaten vanuit het Merchant Center
Het gaat wat ver om deze bestaande functionaliteit echt data feed management te noemen, maar het heeft er wel wat van weg. In het nieuwe Merchant Center kun je direct producten aanpassen nadat ze zijn geïmporteerd vanuit de feed. Zowel Google als retailers hebben er natuurlijk groot belang bij dat producten niet worden afgekeurd en beschikbaar zijn in Google Shopping.
Met feed regels kun je dus de feed achteraf aanpassen. Dit is ideaal om fouten op te lossen of je feed verder te verrijken met informatie die belangrijk is voor je biedingen in AdWords of voor Google om je producten te matchen. Zeker voor retailers die nog geen data feed management systeem hebben is dit ideaal!
We hebben hier vandaag enige tests mee gedaan en het ziet er echt goed uit. Zo kun je bijvoorbeeld de waarde van niet-ingevulde en niet-gebruikte velden invullen met een waarde die wel valide is. Zie onderstaande voorbeelden voor inspiratie.
In een vervolgartikel zullen nog een aantal voorbeelden geven hoe retailers kunnen profiteren van deze feed regels.
custom_label_0 invullen voor producten waarbij het kenmerk ‘sale price’ is ingevuld
Het kenmerk additional_image_link handmatig invoeren voor belangrijke producten
Laat een reactie achter