Op 3 september 2015 was ik aanwezig op het Google Learn & Lounge Event op het hoofdkantoor van Google Nederland in Amsterdam. Het ‘Learn’-gedeelte van het event had als thema ‘Google Shopping tijdens de Feestdagen’ waarbij de aanwezigen tips kregen over het pitchen van Google Shopping aan de klant en het toepassen en optimaliseren van een Google Shopping campagne tijdens de feestdagen. Na afloop van de presentatie was het tijd voor het ‘Lounge’-gedeelte, waarbij er gelegenheid was voor een praatje met de Google Account Strategists en andere Google Partners onder het genot van een hapje en een drankje. In dit blog zal ik de presentatie over Google Shopping bespreken.
Google Shopping tijdens de Feestdagen
De presentatie over Google Shopping tijdens de feestdagen werd gegeven door Boudewijn Elsenburg, Strategic Partner Manager bij Google. Hij begon zijn presentatie met het volgende feit:
- In 2014 stegen digitale aankopen met 25% en daalden de aankopen in de winkels met 1%
Hieruit blijkt dat online verkopen steeds belangrijker worden. Ook tijdens de feestdagen is het belangrijk om hierop in te spelen.
Google Trends
Wanneer je gaat adverteren tijdens de feestdagen is het belangrijk om te weten wat de trends zijn gedurende deze periode. Tijdens de feestdagen vertonen consumenten over het algemeen ander gedrag dan gedurende de rest van het jaar. Je kunt achter deze trends komen door gebruik te maken van Google Trends. Hiermee kun je bijvoorbeeld zoektermen met elkaar vergelijken in een bepaalde periode om te achterhalen waar het meeste naar wordt gezocht.
Een aantal feiten die je kunt vinden in Google Trends:
- Bepaalde categorieën laten een piek zien tijdens de feestdagen, bijvoorbeeld wijn, keukenmessen en parfum.
- Bepaalde categorieën laten een tweede piek zien net na de feestdagen, bijvoorbeeld computers en consumenten elektronica. Oorzaken hiervan kunnen zijn dat consumenten zoeken naar een handleiding nadat ze iets cadeau hebben gekregen of dat er meer vraag is naar de producten doordat ze vaak in de uitverkoop zijn na de feestdagen.
- In 2012 en 2013 waren tablets zeer populair, sindsdien neemt het zoekvolume naar tablets ieder jaar af. Ieder jaar is er nog wel een piek te zien tijdens de feestdagen.
- Er wordt eerder in het seizoen geshopt voor cadeaus voor mannen. Cadeaus voor vrouwen worden meer op het laatste moment aangeschaft. Hier kun je als adverteerder rekening mee houden. Bij cadeaus voor mannen begin je bijvoorbeeld eerder in het seizoen met adverteren en bij cadeaus voor vrouwen benadruk je dat het product snel leverbaar is.
Boudewijn benadrukte ook dat mobiel steeds belangrijker wordt:
- In 2016 zal meer dan 1/3 van alle zoekopdrachten plaatsvinden op mobiel.
- In sommige categorieën zal er zelfs evenveel of meer gezocht worden op mobiel dan op desktop, zoals kleding, schoenen en parfum.
Naast Google Trends kunt je ook veel gegevens over consumentengedrag vinden op www.consumerbarometer.com. Hier kun je bijvoorbeeld zien wat het percentage is van de consumenten dat research on- of offline heeft gedaan en het product on- of offline heeft gekocht binnen een bepaalde categorie. Heruit blijkt bijvoorbeeld dat 39% van de consumenten bij het kopen van huishoudelijke apparaten zowel de research als de uiteindelijke aankoop online doen.
Google Shopping
Na een heleboel interessante feiten ging Boudewijn verder in op het gebruik van Google Shopping. Waarom moet je het gebruiken en hoe kun je dit het beste toepassen? De belangrijkste reden om gebruik te maken van Google Shopping is toch wel dat Shopping advertenties 37% beter converteren dan non-branded tekstadvertenties. Bij het opzetten van een Shopping campagne moet je er rekening mee houden dat het over het algemeen meer tijd kost om deze op te zetten dan een reguliere search-campagne. Je moet namelijk eerst een shopping feed opzetten en vervolgens de Shopping campagne. Als de feed en de campagne op de goede manier zijn opgezet kost het echter minder tijd om de campagne te onderhouden.
Boudewijn gaf een aantal tips voor het succesvol inzetten van Google Shopping:
- Zorg dat de feed goed is geoptimaliseerd
- Zorg voor een specifieke titel: vermeld, indien van toepassing, de kleur, het merk, geslacht en maat.
- Vul de feed volledig in, vul dus bijvoorbeeld ook de maat en het geslacht in.
- Zorg voor een specifieke description.
- Zorg dat de campagne goed is geoptimaliseerd
- Neem de website structuur over in de campagne.
- Structureer productgroepen aan de hand van marges.
- Stel verschillende CPC’s in per productgroep op basis van ROI, ROAS of marge
- Gebruik specifieke productgroepen zodat je agressiever kunt bieden voor bestsellers of producten met een goede marge
- Voor het kleinste gedeelte van je producten zul je de hoogste biedingen moeten instellen
- Zorg dat de checkout goed werkbaar is op zowel desktop als mobiel. Hierbij is het belangrijk dat het proces en het laden snel werkt.
Sneak peak
Tot slot gaf Boudewijn nog een ‘sneak peak’ in de toekomst. Hij onthulde een aantal nieuwe features die eraan zitten te komen voor Google Shopping, allen gericht op mobiel:
- Als je over een shopping advertentie swipet, zal deze iets worden vergroot waarbij er extra informatie wordt getoond zoals productbeoordelingen en beschikbaarheid in de dichtstbijzijnde winkel.
- Dit moet zorgen voor meer kwalitatieve traffic naar de retailer
- Conversational search results: er worden shopping advertenties getoond met productbeoordelingen en rankings. Als een gebruiker bijvoorbeeld zoekt naar ‘beste hardloopschoenen’, dan krijgt deze persoon de best beoordeelde hardloopschoenen te zien.
- Dit soort advertenties kunnen zorgen voor een toename van de CTR tot wel 11%
- Mobile buy button: shopping advertentie waarbij de tekst ‘Buy on Google’ wordt getoond. Hierdoor kan de gebruiker het product direct kopen nadat hij op de advertentie heeft geklikt.
- Dit moet zorgen voor een betere conversie op mobiel doordat het checkout proces is versimpeld.
Download de presentatie van Boudewijn Elsenburg:
Na dit Google event zijn we nog beter voorbereid op de feestdagen. Tijdens de feestdagen is het consumentengedrag anders dan in de rest van het jaar. Het is belangrijk om deze verschillen te achterhalen voor jouw branche en hierop in te spelen. Webshops kunnen Google Shopping inzetten om in te spelen op de toenemende vraag tijdens de feestdagen en de conversie van de AdWords campagne te verbeteren.
Laat een reactie achter