Op dinsdag 9 en woensdag 10 september 2014 heb ik een uniek kijkje in de keuken van Google gekregen tijdens het event “Engage@Google: Ignite your business” op het Europese hoofdkantoor van Google in Dublin. Samen met 275 andere adverteerders en enkele internetbureaus uit maar liefst 19 landen heb ik genoten van een gaaf event!
Via dit blog deel ik een van de highlights die aan bod kwamen. Het gaat over een onderwerp dat wat verder bij mij vandaan staat: contentmarketing.
Make Art Not Ads
De eerste spreker van dag 1 was freelance (video)content producer Joe Sabia. Joe vertelde dat Vogue hem had gevraagd een concept te bedenken voor een interview met Sarah Jessica Parker (bekend van Sex and the City).
Omdat hij ook zelf het concept mocht uitvoeren kwam Joe met het idee om in een half uur 73! persoonlijke vragen af te vuren op Sarah Jessica Parker. Waarom? Hij bedacht dat het grote publiek haar alleen kent als ‘Carrie’ van Sex and the City, maar veel meer geïnteresseerd is in de mens achter haar.
Zie hier het resultaat:
Dit format bleek een enorm marketingsucces te zijn. Waarom?
- Het zijn persoonlijke vragen (voelt persoonlijk, voelt als thuis);
- Je hoort persoonlijke openbaringen van een celeb;
- Het is onvoorspelbaar (je weet nooit waar het gesprek naartoe gaat)
- Dit format stelt anderen in staat om zelf mee te doen.
Bovenstaand interview heeft op het moment van schrijven bijna 1 miljoen views (binnen een half jaar). Hiermee is het de meest populaire YouTube video van Vogue wat het marketingsucces onderschrijft. Echter is dit niet alles.
Het belangrijkste succes is voor Vogue misschien wel de kopieerbaarheid van dit format. Ze herhalen dit format maandelijks met andere celebs. Ook deze video’s worden allemaal goed bekeken. Enkele indrukwekkende statistieken:
- Anna Wintour: 75.000 views in 1 dag
- Daniel Redcliff: 237.000 views in 1 maand
- Blake Lively: 310.000 views in 2 maanden
Viraliteit
Daarnaast zijn er online diverse imitaties op dit format te vinden. Dit zijn vooral Amerikaanse vriendinnen die elkaar interviewen. Maar ook dichtbij huis is er een voorbeeld te vinden van de Belgische actrice Joy Anna Thielemans.
Verder is de website Domainehome.com handig hierop ingesprongen door voorwerpen en spelletjes uit het huis van Sarah Jessica Parker in een artikel te verwerken en te linken naar online retailers.
Knap staaltje content curatie!
Learnings voor search marketeers
Zoals ik mijn artikel begon staat dit onderwerp wat verder van onze dienstverlening af. Dat is op zich ook logisch want onze focus ligt meer op online advertising, SEO, analytics en conversie-optimalisatie. Toch kun je hier als zoekmachine marketeer een aantal learnings uit halen die de meeste Nederlandse bedrijven kunnen toepassen.
- Wees een uitgever en praat de taal van je doelgroep;
- Zorg voor een kopieerbaar format om de viraliteit aan te jagen;
- Zie social media kanalen als extensies van je website, en optimaliseer deze voor SEO;
- Gebruik de data uit social media kanalen in je online advertenties;
Pro tip: koppel je YouTube kanaal aan AdWords en bouw remarketinglijsten op. - Gebruik content-curatie voor SEO / link building
Ter info: Het Domainehome.com artikel heeft volgens MajesticSEO 80 backlinks van 12 domeinen.
Persoonlijk denk ik dat Nederlandse bedrijven veel te weinig in content- en videomarketing investeren. Terwijl hier toch echt enorme commerciële kansen liggen. Zowel op het gebied van branding als zoekmachine marketing
Laat een reactie achter