SEA voor Fietsveilingen.nl

Portfolio Categories: Adwords, Dynamische advertenties, SEA en Shopping.

Fietsveilingen.nl is een website waarop je fietsen kunt kopen via het veilingprincipe. Impactful helpt Fietsveilingen.nl bij het succesvol adverteren via Google AdWords. De eigenaar beheerde de Google AdWords campagne eerst zelf. In juni 2014 heeft Impactful het account overgenomen.

De uitdagingen

  • Het mediabudget beter inzetten
  • De klikfrequentie verbeteren
  • Het vertoningsaandeel verbeteren
  • Omgaan met de seizoensgebondenheid van het product

Fietsveilingen.nl haalde niet het gewenste resultaat uit het beschikbare mediabudget. Dit kwam onder anderen doordat de advertenties een lage klikfrequentie hadden. Hier was ruimte voor verbetering. Ook zagen we een hoog verloren vertoningsaandeel. Dit betekende dat de advertenties van Fietsveilingen.nl niet werden vertoond bij relevante zoekopdrachten doordat het budget niet toereikend was. Hierdoor liep Fietsveilingen.nl veel potentiële klanten mis. De uitdaging was om hetzelfde budget beter in te zetten zodat Fietsveilingen.nl geen vertoningen meer zou verliezen. Daarnaast is de verkoop van fietsen seizoensgebonden. In het voorjaar (april, mei) zijn er meer mensen op zoek naar een nieuwe fiets. Hier moeten we ook rekening mee houden in de AdWords campagne.

Aanpak

Allereerst hebben we gekeken welke onderdelen van de bestaande AdWords campagne niet goed presteerden. De advertenties op het zoekpartnernetwerk van Google presteerden bijvoorbeeld niet goed. Op dit element hebben we direct kunnen besparen. Daarna zijn we begonnen met het uitbreiden en optimaliseren van het account waarbij we het beschikbare mediabudget zo optimaal mogelijk hebben ingezet.

Wat hebben we ingezet?

Hieronder lees je kort welke functies en strategieën we hebben ingezet om tot het resultaat te komen.

  • Google Shopping
    • Met shopping advertenties valt Fietsveilingen.nl nog meer op binnen de resultaten in Google.
  • Dynamische zoekadvertenties (DSA)
    • Hiermee bereiken we de long-tail
    • We hebben een DSA-campagne aangemaakt per productcategorie, zodat we relevante advertentieteksten konden schrijven. Dit zorgt voor een betere klikfrequentie.
  • Advertentiegroepen met één zoekwoord
    • Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben we geïsoleerd in aparte advertentiegroepen waardoor we zeer relevante advertenties kunnen tonen voor deze zoekwoorden.
    • Dit zorgt voor een betere kwaliteitsscore, vertoningsaandeel en klikfrequentie.
  • Bid management
    • Vanwege het seizoensgebonden product is bid management zeer belangrijk.
    • Bid management heeft ervoor gezorgd dat we nu lagere klikprijzen betalen en dus meer kliks uit het budget kunnen halen.

Resultaten

In twaalf maanden tijd hebben we onderstaande bereikt:

  1. Verbeterde Klikfrequentie (CTR) van 0,38% naar 1,67%
  2. Substantieel meer klikken (+39% t.o.v. de vorige periode)
  3. Minder verloren vertoningsaandeel (-28% t.o.v. de vorige periode)
  4. 17% lagere klikprijs (gemiddelde CPC)

Heb je het gevoel dat je net als Fietsveilingen.nl meer uit je mediabudget kunt halen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!