Vorige week kon je het eerste deel van mijn verslag van het Google Analytics User Conference 2015 lezen. In dit tweede deel zal ik de rest van de keynotes en master classes die ik heb bezocht uitlichten.
Master class 2: Felipe Wesbonk, Traffic Builders: Google Analytics in topconditie: work-out tips voor betere resultaten!
De tweede masterclass die ik bijwoonde werd gegeven door Felipe Wesbonk van Traffic Builders. Tijdens zijn presentatie gaf hij veel praktische tips en voorbeelden voor het toepassen van nieuwe features in Google Analytics.
- Enhanced E-commerce: dit zijn volgens Felipe handige functies van enhanced E-commerce:
- meer inzicht in customer journey
- segmenten maken vanuit bestelproces
- retouren terug in Google Analytics
- beter inzicht in productlijsten
- product à winkelwagen
- gedrag (per verkeersbron)
- uitgebreide segmentatie mogelijkheden, zoals ‘geen winkelactiviteit’ of ‘winkelwagentje verlaten’. Deze segmenten zijn ook ideaal om een remarketinglijst van te maken.
- Cohort analyse: in de cohort analyse kun je ook een extra segment toepassen. Let hierbij wel op dat dit vaak sampling geeft.
- Cross device tracking: hierbij kun je bijvoorbeeld de ondersteunende waarde zien van andere devices. Je kunt hier ook een extra segment op toepassen, zoals betaald verkeer.
- Inhoudsgroepen: hierbij worden specifieke pagina’s als groep geanalyseerd. Felipe gaf een aantal voorbeelden van custom metrics die interessant kunnen zijn om hieraan toe te voegen:
- Engagementscore: een score toevoegen aan verschillende conversies, omdat niet iedere conversie even belangrijk is.
- Scrolldiepte: je kunt events instellen bij verschillende scrolldieptes. Bijvoorbeeld bij 50%, 75% en 100% van de pagina gescrold.
Master class 3: Harm te Molder, Expand Online: Universal Analytics: Van web analytics naar business analytics
De derde en laatste masterclass die ik bezocht werd gegeven door Harm te Molder van Expand Online. Tijdens zijn presentatie sprak Harm over het Measurement Protocol: Google Analytics’ functionaliteit om alles wat met het internet verbonden is te meten. Aan de hand van drie klantcases legt Harm uit wat je zoal met het Measurement Protocol kunt doen.
- E-commerce: standaard E-commerce tracking verloopt via de paginacode of de Google Tag Manager. Deze informatie is in principe voor iedereen zichtbaar. Als je gevoelige informatie zoals marge of productkosten wilt meten, kun je gebruikmaken van het Measurement Protocol. Door de server bij een succesvolle transactie een POST request te laten sturen met deze informatie kunnen dit soort gegevens naar Google Analytics worden gestuurd.
- Recruitment: standaard kan bij een recruitment website gemakkelijk het aantal sollicitaties worden gemeten. Met het Measurement Protocol kun je nog een stap verder gaan en bijvoorbeeld meten welke sollicitaties daadwerkelijk tot een sollicitatiegesprek hebben geleid of zelfs tot een dienstverband. Dit kun je doen door externe data te importeren in GA en vervolgens een custom funnel aan te maken om de data overzichtelijk weer te geven.
- B2B: een belangrijke doelstelling voor veel B2B websites is het genereren van leads. Het aantal leads kun je makkelijk bepalen door de ingevulde contactformulieren te meten. Het wordt echter een stuk interessanter als je ook kunt meten wat die leads daadwerkelijk hebben opgebracht. Dit kun je bijvoorbeeld doen door aan ieder verstuurd formulier een uniek ID mee te geven. Dit ID verwerk je in een CRM-systeem, met een omzetverwachting erbij. Deze gegevens kunnen worden gekoppeld aan Google Analytics. Als de uiteindelijke omzet bekend is kan dit ook weer worden aangepast in het CRM-systeem en worden teruggekoppeld naar Google Analytics.
Kortom, door middel van het Measurement Protocol kun je van kwantitatieve gegevens naar kwalitatieve gegevens gaan.
Download de presentatie van Harm te Molder:
Keynote 3: Simo Ahava, Reaktor: tweaks and tricks to improve data collection quality in Google Analytics
Simo Ahava was de laatste keynote spreker van de dag. Tijdens zijn presentatie gaf hij tips om met Google Analytics en de Google Tag Manager om te gaan. Allereerst is het belangrijk dat je precies weet wat de definitie is van een bepaalde metric, hoe wordt het precies gemeten? Dit heeft namelijk grote invloed op de interpretatie van de gegevens. Daarnaast is Google Analytics een standaard tool die voor ontzettend veel verschillende websites toepasbaar is. Daardoor is het niet interessant om naar alle metrics tegelijk te kijken. Je moet combineren en segmenteren om de gegevens te verkrijgen die voor jouw website relevant zijn. Daar tegenover staat dat je ook niet naar één metric tegelijk kunt kijken, dit betekent namelijk helemaal niets!
Simo gaf ook een aantal tips waardoor je meer kunt meten dan standaard door Google Analytics wordt gemeten. In de meeste gevallen kan dit op een makkelijke manier via de Google Tag Manager. Meet bijvoorbeeld de scrolldiepte of adjusted bounce rate (bijvoorbeeld na 30 seconden op de pagina en een scroll is het geen bounce) of voeg het weer als dimensie toe.
In een vervolg op dit blog gaan we uitgebreid in op de voordelen van het gebruik van de Google tag Manager.
Na de presentatie van Simo Ahava was het tijd voor de afsluitende borrel en kon ik terugkijken op een zeer leerzame dag. Ik heb een aantal inspirerende presentaties bijgewoond en ook genoeg tips gekregen die ik meteen kan toepassen op de klanten van Impactful.
Laat een reactie achter